Delhi – India

Tudo começou em Delhi. Eu chegando as 2 da manhã, naquele lugar macabro, com uma neblina nunca vista em minha vida e que depois de algum tempo descubro que não era neblina, era poluição mesmo. Um dia em Delhi é como se você fumasse 50 cigarros. É fato, só jogar no google.

Cheguei no aeroporto e aquele choque de realidade vai te dominando. Na hora de pegar um taxi paguei um preço absurdo de caro e lá vou eu para meu Hostel que era situado em Old Delhi.

Ai o que já tinham me alertado, o que já tinha lido em diversos blogs, o que o próprio hostel tinha me avisado por email, aconteceu. O motorista do táxi começou a falar que eu era maluco de ficar naquele lugar, que era um lugar extremamente perigoso, que eu ia ser roubado, que nenhum turista ficava lá, que ele tinha gostado de mim, que era bom eu seguir o conselho dele e etc. Mesmo tendo sido alertado pelo hostel, por blogs, por pessoas que já tinham ido pra India, cai no papo do taxista indiano (Eles são bom de papo). E lá fui eu pra uma agência de turismo que o taxista me levou. Lá na India tudo funciona por comissão, então as agências, lojas, restaurantes e comércios em geral pagam comissão para os taxistas levarem turistas perdidos como eu nos estabelecimentos. Chegando lá, as duas da matina, o agente de turismo, Amit, me recebeu com tapete vermelho, cantou música brasileira, falou que adorava brasileiros, e aquela conversa fiada toda. Me disse pra eu ir pra um hotel que ele tinha reservado, descansar tranquilo e que no dia seguinte um taxi iria me pegar no hotel de manhã e me trazer de volta pra agência, comentou que eu não precisava pagar nada e que no dia seguinte conversávamos.

Eu, mais perdido que jujuba em boca de banguela, fui pro hotel e chegando lá vi que a qualidade era muito boa. Aproveitei e descansei depois das 18 horas de vôo. Dia seguinte o taxi estava me esperando, do jeito que o malandro tinha falado pra mim. No caminho estava decidido que iria pagar pela estadia e depois me virar sozinho, mas não foi o que aconteceu, o malandro era bom mesmo de conversa.

Chegando lá fui tomar café da manhã com ele, Amit me apresentou alguns lugares da cidade, não deixou eu pagar por nada e depois de algum tempo voltamos pra agência. Lá ele me perguntou qual era meu plano, quais cidades gostaria de visitar e quanto tempo  eu ficaria na India. Contei que gostaria de visitar as cidades de Varanasi, Rishikesh, Agra, Jaipur, Jaisalmer e claro passar alguns dias em Delhi.

Ele começou a fazer um roteiro pra mim, contar as histórias de alguns lugares, definir o número de dias em cada destino e acabou incluindo as cidades de Pushkar e Jodhpur. (Obrigado Universo, muito obrigado)

Disse que todos os hostels e passagens de trem estariam reservados e comprados. Ficaria na classe de trem A.C. 3, longe de ser a melhor classe, mas também não era a pior, eu dividia a cabine do trem com 8 pessoas. Não era confortável, claro, mas poxa, estava na India me aventurando, última coisa que queria era ficar preocupado com conforto. E realmente tudo que ele prometeu, passagens e hostels, ele cumpriu. Eu não tive o trabalho de reservar hostel e nem comprar as passagens de trem que ele disse que seria impossível eu conseguir comprar. (Mentiu, conseguiria sim, mas beleza)

Ele deu o valor total e assim que vi o valor me levantei pra dar tchau, era absurdo de caro, totalmente fora de cogitação. Ele vendo que ia perder o negócio disse logo em seguida: “Calma, vamos negociar”.

Chegamos num valor que achei justo (Não era justo) e fechei o pacote de trem e hostel com ele.

Olhando agora com calma pra situação, depois de quase 30 dias viajando sozinho e ter adquirido de fato conhecimento, convivendo com viajantes de grande experiência, que estão viajando por meses e até anos, é claro que fiz cagada, claro que perdi dinheiro, mas olho a vida sempre com o olhar positivo. Tudo é questão de ponto de vista. As duas cidades que ele me indicou e que jamais iria visitar se não fosse por ele, foram uma das minhas prediletas, vocês vão ler nos próximos posts mais pra frente. Tive momentos inesquecíveis tanto em Jodhpur quanto em Pushkar (Uma das cidades prediletas na minha vida). Conheci nessas cidades amigos que levarei comigo pra toda vida. Tive momentos que irei contar para os meus filhos no futuro. Momentos que já estão mais que eternizados. Perdi dinheiro, poderia ter economizado fácil uns 400 dólares australianos (E 400 dólares convertido em Rupias, meus amigos, é dinheiro pra caramba), mas escrevi bons capítulos no livro da minha vida, segui meu coração e tenho certeza que ele nunca falha. Com a bagagem que tenho hoje depois de ter viajado quase 1 mês, é claro que não fecharia esse negócio novamente, mas não me arrependo de maneira nenhuma de ter feito o que fiz.

Durante toda a viagem um sentimento de alívio vai te dominando pois você encontra outros viajantes que caíram na mesma ladainha e também foram passados pra trás. E todos com o mesmo pensamento. “Tiramos como lição, no final valeu a pena”. É algo bem clichê você chegar na India e nos primeiros dias gastar mais do que o realmente deveria gastar. Isso acontece inclusive com viajantes experientes, a gente acha que brasileiro é malandro e tudo mais, mas meus amigos, os indianos estão de parabéns.

Isso é India e não dá pra você julgar os indianos por fazerem isso. Se fosse eu ou você lá no lugar deles, morando como eles moram, vivendo como eles vivem, na cultura que eles estão inseridos, faríamos a mesma coisa ou até pior. Vale a reflexão.

No último dia da viagem voltei pra Delhi pra pegar o vôo de volta pra Australia e encontrei com Amit novamente e mesmo ele tendo tomado meu dinheiro, dei um abração nele e agradeci. Valeu Amit.

Mesmo tudo isso acontecendo e mesmo você pagando mais do que o valor real do produto, é tudo muito barato, a moeda da India é muito desvalorizada e o custo pra viajar pra lá é bem baixo.

Amit me deu de cortesia um guia turístico, um senhorzinho gente boa demais, para me apresentar a cidade durante todo o dia. A noite eu tinha que pegar o trem para meu proximo destino que foi Jodhpur.

Durante o dia conhecendo Delhi me via dentro de um cenário de filme. O trânsito, o cheiro, a poluição, o lixo espalhado pela cidade, o barulho incessante das buzinas, o medo presente dentro de você o tempo todo. Eu poderia ficar escrevendo aqui diversos sentimentos que senti e não seria suficiente. São sentimentos que faltam palavras pra eu conseguir definir.

Delhi é muito grande, muitos lugares pra visitar, muita cultura inserida numa mesma cidade, você vê coisas que nunca imaginaria ver. É intenso e único.

Na estação de trem no fim do dia, meu Deus do céu, era cenário de Guerra, medo gigante, mas segui o ditado: “Tá com medo, vai com medo mesmo”. Ali me senti um alienígena pois todos me olhavam de forma curiosa, ninguém fazia nada, mas simplesmente paravam do meu lado e ficavam olhando pra mim, como se eu fosse um ser de outro planeta. No fim deu tudo certo. Primeiro dia intenso. É assim pra todo mundo e não ia ser diferente pra mim.

Delhi é impactante, diversos viajantes chegam lá e pensam: O que eu to fazendo aqui? E por alguns instantes na madrugada do primeiro dia, pensei igual.

E sinceramente julgava quem pensava assim, tive amigos que me mandavam mensagens dizendo, você vai odiar a índia, e por incrível que pareça, quando cheguei em Delhi o medo deles terem razão era grande, pois realmente você se assusta com tudo aquilo. Mas acreditem, isso passa e o amor que criei por aquele país é algo imensurável.

Delhi é um mundo a parte, um lugar diferente de tudo que vi na vida. Eu achava que tinha visto pobreza, achava que tinha visto gente sofrida, e meus amigos, viajando por lá consegui entender que na verdade eu não sei de nada.

Não voltaria pra Delhi, é muito louca, muito turbulenta, a India é muito grande, muita coisa pra ver, e Delhi já foi suficiente pra mim. Mas você que pensa em ir pra India algum dia, vá pra Delhi, e se conheça lá, pois por mais que você leia sobre, se informe sobre, o que você vai sentir lá, ninguém vai conseguir explicar em palavras, fotos ou vídeos. Então não pense muito, compre sua passagem e sinta a India.

Acho que acabei me empolgando e escrevendo demais, isso foi só sobre dois dias de viagem, Delhi ficou longe de ser meu ápice na viagem, então, vem muita coisa por ai, vou escrevendo e postando aos poucos pra não ficar uma coisa massiva e cansativa, tanto pra mim e pra quem ta lendo.

Viajar pra India foi incrível pois me mostrou que continuo sendo um leigo em tema de viagem, de vida, de mundo. A busca por ver coisas que meus olhos ainda não viram é incessante, é interminável, nunca vai ter fim, e é isso o que me faz mover, é a motivação diária do meu dia. É motivante demais ter a possibilidade de conhecer diferentes paisagens, diferentes sabores, diferentes cheiros, diferentes sonoridades e claro conhecer seres humanos e com eles ter a oportunidade de conhecer diferentes experiências de vida, diferentes pontos de vista em diversas situações, concordar, discordar, aprender, ensinar, amar. Seres humanos são com toda certeza o que mais gosto nesse universo. Como dizia Allan Wats, um filósofo que gosto muito:

“Nós não viemos a este mundo; viemos dele, como as folhas de uma árvore. Tal como o oceano produz ondas, o universo produz pessoas. Cada indivíduo é uma expressão de todo o reino da natureza, uma ação singular do universo total”.

Não vi nada desse mundo e não sei nada dele. O jeito é continuar sempre a explorar, o mundo e a mim mesmo.

Obrigado…

Obrigado Universo.

Lá embaixo depois do texto em inglês estão algumas fotos que tirei em Delhi.

English:

Before you start reading I want to apologize for my English. English is not my first language and it’s still a challenge for me. That’s why I still continue my studies in English. Surely there are errors here in the text. I sincerely apologize.

It all started in Delhi. I arrived at 2 am, in that macabre place, with a mist never seen in my life and that after some time I discovered that it was not mist, it was pollution. One day in Delhi it’s like you smoke 50 cigarettes. It’s fact, just google it.

I arrived at the airport and that feeling of fear dominates me. At the time of getting a taxi I paid an expensive price and there I go to my Hostel which was situated in Old Delhi.

So what several people had already warned me, what I had read on several blogs, which the hostel itself had warned me by email, happened. The taxi driver started to tell me that I was crazy to stay in that place, that it was an extremely dangerous place, that I was going to be robbed, that no tourist used to stay there, that he had liked me, that it was good for me to follow his advice and etc. Even though I was alerted by the hostel, blogs, people who had already gone to India, I believed in the chat of the Indian taxi driver. And there I went to a tourist agency that the taxi driver took me to. There in India everything works by commission, so agencies, shops, restaurants and shops in general pay commission for taxi drivers to take tourists lost like me in establishments. Arriving there, 2 a.m, the tourist agent, Amit, received me with red carpet, sang Brazilian music, said that he loved Brazilians. He told me to go to a hotel that he had booked, to rest and the next day a taxi would pick me up at the hotel in the morning and bring me back to the agency, he said that I did not have to pay anything and that the next day we would talk .

I, completely lost, went to the hotel and arriving there I saw that the quality was very good. I rested and the taxi was waiting for me the next day, the way the guy had told me. On the way I was determined that I would pay for the stay and to travel without his help, but that was not what happened, the guy was good at talking.

Arriving there I went to have breakfast with him, Amit introduced me to some places of the city, did not let me pay for anything and after some time we returned to the agency. There he asked me what my plan was, what cities I would like to visit and how long I would stay in India. I told him that I would like to visit the cities of Varanasi, Rishikesh, Agra, Jaipur, Jaisalmer and of course spend a few days in Delhi.

He began making a script and included the cities of Pushkar and Jodhpur. (Obrigado Universe)

He said that all hostels and train tickets would be booked and bought. It would be in train class A.C. 3, far from being the best class, but also not the worst, I shared the train cabin with 8 people. It was not comfortable, of course, but hey, I was in India venturing out, the last thing I wanted was to be concerned about comfort. And really everything he promised, tickets and hostels, he fulfilled. I did not have the job of booking hostel and nor buying the train tickets he said it would be impossible for me to get to buy. (Bulshit, I would be able to buy, but it’s ok)

He gave the full amount and as soon as I saw the value I got up to say goodbye, it was absurdly expensive, totally out of the question. He saw that he was going to lose the deal and he said shortly, “Calm down, let’s negotiate.”

We arrived at a value I thought was fair (It was not fair) and I did business with him.

Looking now calmly at the situation, after almost 30 days traveling alone and having actually acquired knowledge, living with travelers of great experience, who are traveling for months and even years, of course I did shit, of course I lost money, but I look life always with a positive look. It’s all a matter of point of view. The two cities that he indicated to me and that I would never visit were it not for him, were one of my favorite ones, you will read in the next posts more ahead. I had unforgettable moments in both Jodhpur and Pushkar (One of the favorite cities in my life). I met in those cities friends that I will take with me for life. I had moments that I will tell my children in the future. I lost money, I could have easily saved about 400 Australian dollars (400 dollars converted to Rupees, my friends, that’s fucking a lot of money), but I wrote good chapters in the book of my life, I followed my heart and I’m sure my heart never fails. With the knowledge I have today after traveling almost 1 month, of course I would not close this deal again, but I do not regret doing anything at all.

Throughout the trip a feeling of relief will overwhelm me because you find other travelers who fell in the same lie and were also cheated. And all of them with the same thought. “We took it as a lesson, in the end it was worth it.” It’s a pretty cliched thing to get in India and in the first days spend more than you really should spend. This happens even with experienced travelers, we think Brazilian is a trickster and everything, but my friends, the Indians are to be congratulated.

This is India and you can not judge the Indians for doing so. If it was me or you there in their place, living as they live, in the culture they are inserted, we would do the same or even worse. Worth the reflection.

On the last day of the trip I returned to Delhi to catch the flight back to Australia and I met Amit again and even though he had taken my money, I gave him a hug and thanked him. Thanks Amit.

Even though all this is happening and even if you are paying more than the real value of the product, everything is very cheap, the currency of India is very devalued and the cost to travel there is very low.

Amit gave me a courtesy tour guide, a gentleman too good to introduce me to the city all day. At night I had to take the train to my next destination that was Jodhpur.

During the day meeting Delhi I found myself inside a movie set. The traffic, the smell, the pollution, the trash scattered throughout the city, the ceaseless noise of the horns, the fear present inside me all the time. I could be writing here several feelings that I felt and would not be enough. These are feelings that are missing words for me to be able to define.

Delhi is very big, lots of places to visit, lots of culture inserted in the same city, I saw things that I never imagined I could see. It is intense and unique.

At the train station at the end of the day, my God in heaven, it was a scenario of War, giant fear. There I felt an alien because everyone looked at me curiously, nobody did anything, but they simply stopped by my side and kept looking at me, as if I were a being from another planet. In the end it was all right. First intense day. It’s like this for everyone and it would not be any different for me.

Delhi is impressive, several travelers arrive there and think: What am I doing here? And for a few moments at dawn on the first day, I thought the same.

And honestly, several friends sent me messages: “You’re going to hate India.” And I was revolted by that kind of message. But when you get there and come across all that atmosphere, it’s easy to understand who thinks so. But this feeling passes and the love that I created for that country is something immeasurable.

Delhi is a world apart, a place unlike anything I have seen in my life. I thought I had seen poverty, I thought I had seen people suffering, and my friends, traveling there I could understand that I do not really know anything.

I would not go back to Delhi, it’s crazy, very turbulent, India is very big, lots to see, and Delhi was enough for me. But if you are thinking of going to India someday, go to Delhi, and know yourself there, because no matter how much you read about it, nobody will be able to explain it in words, photos or videos. So do not think too much, buy your ticket and feel India.

I think I got too excited and wrote too much, it was only about two days of travel, Delhi was far from my best moment on the trip, so a lot comes around, I’m writing and posting gradually not to be a massive and tiring thing for me and for those who are reading.

Traveling to India was incredible because it showed me that I am still an ignorant in the subject of travel, life, world. The quest to see things that my eyes have not yet seen is incessant, it is endless, it will never end, and that is what makes me move, it is the daily motivation of my day. It is too motivating to have the possibility of knowing different landscapes, different flavors, different scents, different sounds and knowing human beings and with them have the opportunity to know different life experiences, different points of view in different situations, agree, disagree, learn, teach, love. Human beings are certainly what I like the most in this universe. As Allan Wats said, a philosopher I like very much:

“We do not “come into” this world; we come out of it, as leaves from a tree. As the ocean “waves,” the universe “peoples.” Every individual is an expression of the whole realm of nature, a unique action of the total universe.”

I have seen nothing of this world and I know nothing of it. The way is to continue to explore the world and myself.

Thank you…

Obrigado Universe.

Below are some photos I took in Delhi.

IMG_5847IMG_9201IMG_7392RFF03871RFF04041RFF04132RFF04133RFF03892RFF04155RFF04181RFF04203RFF04224RFF04214RFF04260

18 thoughts on “Delhi – India

Add yours

1. Estou muito curioso em saber o restante dessa experiente viagem… Nunca passava em minha mente um dia ter vontade de conhecer a Índia, mas graças a sua pessoa hoje eu tenho uma enorme vontade, pois acho que todo ser humano precisa viver um pouco da realidade que existe nessse universo. Sucesso menino Rodrigo, 👏🏼

Liked by 1 person

2. Uau! Fiquei apreensiva com seus primeiros relatos, mas curiosíssima pra saber um pouco mais dessa louca experiência. Só ri muito imaginando vc, malandro, caindo na “malandragem” indiana rsrsrs…

3. Que texto incrível! Que fotos incríveis! Que vivência incrível! Você é incrível! Muito feliz de ver tudo isso acontecendo na sua vida, agora vai ficar mais fácil de acompanhar você! Ansiosa para os próximos posts ❣️ Obrigada Universo!

4. Dear Rodrigo,
    I will always remember the night when we met on the rooftop in Jaipur on your 3th day of travelling India. You told us about having been afraid and overwhelmed in Delhi, about feeling inexperienced in travelling, but the thing I remember best of all was your excitement of the experiences that were yet to come! I don’t think you could have used better words to describe those feelings and emotions! Whish you the best of luck in your future travels and life! Always stay excited! Greets from Belgium!
    #BedanktUniversum

1. My great friend, very happy with your message. Your friendship was of great importance in the journey and in my life. Thank you for your help. I am writing about the other cities and you are certainly in the text.